Hva koster egentlig en nettside?

Forventninger og innsikt

Man kan sammenligne dette med å spørre en entreprenør hva de tror det vil koste koste å bygge eller totalrenovere et hus som de ikke har sett. De kan muligens ha en generell oppfatning om omfang og budsjett basert på en telefonsamtale. Men er ikke før det blir laget en detaljplan som sier noe om størrelsen, materialer, konstruksjoner og eventuelle tilbygg før man kan gi et helt konkret prisestimat.

Det er nokså likt når man skal utvikle eller bygge om en nettside. Akkurat som når man bygger et hus kan det alltid oppstå endringer i planer eller behov, som kan påvirke sluttsummen. Fastpris er derfor nesten helt umulig å “spå korrekt” før man har avklart forventninger og fått god innsikt i behovet.

Enkelt = raskt og billig?

Enkelte kommer til oss med en idé om at det bare er å “trykke på en knapp” for å lage en god nettside. Vi tror det kan henge igjen fra den tiden da enhver datakyndig lagde hjemmesider. Den gang var det enkel programmering og ikke så mye snakk om mål og mening.

Men mye har skjedd de siste 10-15 årene; våre vaner har endret seg og vi konsumerer innhold på mange forskjellige plattformer og duppeditter som ikke fantes da. Man skal nå også ta hensyn til universell utforming – for eksempel at man ikke bruker mus, ser forskjell på farger, eller i det hele tatt ser hva som vises på skjermen uten å ha et program som leser opp innholdet.

En enkel løsning er sjelden synonymt med et lite eller raskt prosjekt. For å lage noe enkelt så trenger vi god innsikt i dagens utfordringer, konkurrenter, målgrupper, funksjonalitet, mengde, struktur og kvalitet på innhold. Vi skal klare å løse både brukernes oppgaver og dine behov som prosjekteier.

En grafisk profil eller andre føringer for det visuelle uttrykket kan korte ned timene som må brukes i designfasen. Jo færre tanker og idéer du har om hva du trenger, desto mer tid må vi bruke for å finne ut av alt. Dersom du trenger en side med relativt statisk innhold og allerede har en god plan, så er det godt mulig prosessen går raskt.

Det er alltid du som kjenner din virksomhet best, og som avgjør hvilken ambisjon du har med å være på internett.

Hva med en ferdigløsning?

Det finnes mange ferdigløsninger å få kjøpt. Velg en mal og bygg din egen nettside. Kanskje har du et lite budsjett eller få krav til løsningen. Dersom din nettside i prinsippet skal være et visittkort som synliggjør produkter og tjenester i søkemotorene, så vil nok en av de raske (og ofte billige) løsningene fungere helt greit. I en oppstartsfase er det kanskje til og med en fordel for å holde kostnadene nede. Å prøve en ferdigløsning er ikke bortkastet tid. Ved å være på nett kan du få en bedre forståelse av hva dine kunder etterspør, og hva slags nettside du faktisk trenger. Dermed er du godt rustet når du på et senere tidspunkt har høyere ambisjoner og skal videreutvikle med skreddersøm.

Bakdeler med ferdigløsningen er at andre kan ha samme design, det kan være komplisert å få endret på detaljer, legge til ny funksjonalitet eller flytte rundt på innholds-seksjoner. En mal kommer ofte med begrensninger eller unødvendig funksjonalitet som ikke er tilpasset din virksomhet, eller med kode som i verste fall kan gjøre nettsiden din sårbar for hacking.

Skreddesøm

Du skal være smart og tenke etter om du tror dine behov kommer til å utvikle seg med tiden. Hvis ja, så kan det være greit å vurdere skreddersøm. Hos oss får du en solid og fleksibel løsning som senere kan bygges ut eller endres i takt med at virksomheten utvikler seg. I tillegg har du en driftsavtale – hvor vi passer på at teknologien i nettsiden alltid er oppdatert, trygg og sikker.

Hva er en god nettside verd for deg?

Kommer du til å spare tid fordi du ikke må sitte å svare på spørsmål i telefon eller på e-post? Kan en påmelding med kortbetaling og automatisk oppføring av deltakere føre til at du ikke må registrere alt manuelt og ta betalt fysisk på dagen for et kurs?

En skreddersydd løsning vil mest sannsynlig føre til at du får flere kunder og større inntjening fordi den gjør både din jobb og livet til dine kunder enklere. I tillegg vil en profesjonell nettside vise at du tar dine kunders behov (og ikke minst din egen virksomhet) seriøst.

Jo mer informasjon du kan gi oss før du spør om pris, desto enklere er det for oss å se omfanget på prosjektet, som igjen bestemmer pris. Det er også viktig å huske på at det ikke bare er sluttsummen som er viktig, men også se på hva  avkastningen av denne investeringen vil tilføre virksomheten din.