Nå tar den nye generasjonen av Google Analytics over. Universal Analytics avvikles og blir erstattet at Google Analytics 4, et helt nytt område med flere avanserte målingsmuligheter. Fra og med 1. juli 2023 blir det ikke lenger behandlet data i Universal Analytics-områder. Det anbefales derfor å gjøre seg klar til å bytte til GA4.
Hva er Google Analytics?
Google Analytics er et analyseverktøy som samler inn data fra appene og nettstedene dine for å opprette rapporter med statistikk om bedriften din. Disse rapportene inneholder viktig informasjon om besøkende og deres atferd på nettsiden eller appen din.
Google Analytics ble først lansert i 2005, og har siden vært gjennom mange endringer og oppdateringer. Google Analytics 4, altså GA4, er den nåværende versjonen. Millioner av nettsider bruker analyseverktøyet fra Google, som har fra og med 2019 vært det mest brukte analyseverktøyet for web trafikk.
Google Analytics 4 og Universal Analytics
GA4 kom ut i oktober 2020 som mer enn bare en forbedring av gamle Google Analytics, også kjent som Universal Analytics. Det er et helt nytt verktøy for sporing og måling. De deler navn og bruksområde, men er ellers ganske så ulike i hvordan de fungerer.
Universal analytics var bygd for en eldre form for måling og sporing, som er nå blitt utdatert. I motsetning til Universal Analytics jobber GA4 på tvers av ulike plattformer. Dette betyr at den gir mulighet til å samle data fra mer enn bare besøkende på nettsiden, noe som er i dagens samfunn mye mer verdifull for markedsføring.
En av de andre større forskjellene med GA4 er at den ikke er avhengig av cookies og “hits” på ei nettside for å kunne effektivt rapportere fra webtrafikk. Den analyserer atferd fra brukere og fyller inn manglende info med det som kalles avanserte maskinlæringsmodeller. Dette betyr at det ikke lenger er like nødvendig å få besøke på hver side for å kunne få tilstrekkelig med data over web trafikk.
I tillegg er GA4 bygd med personvern i fokus. Universal Analytics tilbyde flere valg for personvern, men det er GA4 som tilbyr den beste opplevelsen. Ikke minst er GA4 mer tilpasset dagens personvernshensyn, der brukere forventer mer og mer kontroll over sin data og personverns beskyttelse. GA4 blir altså den nye standarden, og det er derfor anbefalt på det sterkeste å forberede for byttet.
Veien bort fra Universal Analytics
Om man ønsker å gjøre noe med det er helt valgfritt. Frem til 1. Juli 2023 er det fortsatt mulig å bruke og samle ny data i Universal Analytics. Etter 1. juli 2023 vil du ikke lengre behandle data i Universal Analytics, men du vil ha tilgang til data du har tidligere behandlet i minst seks måneder fremover. Det anbefales på det sterkeste at du eksporterer din rapport historikk på innen den tid.
Det er fortsatt viktig å understreke at GA4 er fremtiden. Ikke bare tar den i bruk moderne teknologiske verktøy, den er også bygd rundt personvernshensyn i fokus. I tillegg er det verdt å merke at hver nye bruker av Analytics automatisk blir satt til GA4, slik at det er flere og flere som blir å ta det i bruk. Uansett om gamle Analytics ikke forsvinner, er GA4 den nye standarden innen analyseverktøy for web trafikk.
Tre måter å oppgradere til Google Analytics 4
Det første du kan gjøre er å kontrollere hvilket Analytics-område du bruker. Hvis du har opprettet før 14. oktober 2020, bruker du sannsynligvis Universal Analytics. Hvis du opprettet etter 14.oktober 2020, bruker du sannsynligvis allerede Google Analytics 4, og trenger ikke å gjøre noe. Usikker? Bekreft hvilken type område du bruker.
Det fins tre alternativer for å komme i gang med GA4:
- Konfigurer et Google Analytics 4- område for et nytt nettsted.
- Konfigurer et nytt nettsted både i Universal Analytics og Google Analytics 4.
- Legg til et Google Analytics 4-område på et nettsted med allerede konfiguriert Analytics.
Den skjulte fjerde måten
La oss hjelpe deg! Dersom du ønsker hjelp med oppgraderingen til GA4, send oss en melding gjennom skjemaet under så tar vi kontakt med deg.