Hva er en visuell identitet og hvorfor er den så viktig?

Collage av ulike kjente visuelle identiteter
Bilder tatt fra ulike kjente visuelle identiteter, med forskjellige stiler og fokus.

Visuell identitet

En visuell identitet (også kalt grafisk profil) er den visuelle utformingen av et produkt, en virksomhet eller tjeneste. Den er produktets ansikt utad og er med på å forme brukerens forhold og inntrykk av produktet.

En visuell identitet er satt sammen av logo, fargepalett, skrifttyper, bildestil og grafiske elementer – alt etter behov. Noen trenger kanskje bare en logo og en farge, mens andre trenger et helt designsystem.

Den visuelle identiteten henger sammen merkevare-identiteten og skal gjenspeile produktets/organisasjonens verdier og mål gjennom designet. 
En sterk identitet og strategisk kommunikasjon bygger et godt produkt som skaper trygghet hos brukeren.

Bilde av Nikes visuelle stil
Nike er et av verdens største merkevarer og har en tydelig leken stil på bilder og illustrasjoner.

Hva utgjør en vellykket visuell identitet?

Passende

Er det visuelle uttrykket tilpasset målgruppen du ønsker å nå? Vekker designet den rette følelsen hos brukeren? Pass på at alle designvalg er tilpasset rett person, bruk og sted.

Unik

Pass på at den visuelle identiteten skiller seg ut fra konkurrentene. Er den gjenkjennelig? Vil brukeren huske den?

Enkel

Godt design er ukomplisert og lett å forstå. En god logo er kort og enkel for å fungere optimalt på alle flater.

Tidløs

Den visuelle identiteten bør være fleksibel nok til å kunne utvikle seg over tid sammen med produktet/organisasjonen. Utvikle en identitet som kan holde seg relevant over lengre tid.

Funksjonell

Kan identiteten lett anvendes på ulike medier? Husk at de visuelle elementene skal kunne brukes på både digitale flater, trykk og interiør.

Noen spørsmål man kan tenke på før man starter en designprosess

Hvis produktet ditt var en person, hvem ville det vært?

Eksempel: Bruk listen over personlighetstyper til inspirasjon. Er det et sporty og praktisk produkt ala Lars Monsen eller et feminint og fancy produkt ala Sofie Elise? Produktet bør ha hovedfokus på én personlighetstype, men kan selvsagt være f.eks. både Sporty (Barskhet) og samtidig ungdommelig (Entusiasme).

Lag deg et bilde av den typiske brukeren

Eksempel: Gi brukeren en personlighet – gi hen et realistisk navn, skriv ned alder, yrke og interesser. Bli kjent med brukeren, så blir det lettere å se hva de ser etter i et produkt/en tjeneste.

Hva slags personlighet har produktet/tjenesten?

Eksempel: Dette henger sammen med kjerneverdiene til merkevaren. Er produktet opptatt av helse eller menneskerettigheter? Eller er det en rebell som liker å gå mot strømmen? Har det en politisk retning? Eller er det en leken og barnslig karakter? Personligheten til produktet bør matche personligheten til de som skal kjøpe det.

Kontakt Ørjan

Kom i gang du også

Vi har nykvernet kaffe og mange gode råd. Ta kontakt med Ørjan!

Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg

Kontaktskjema