• Publisert:
  • Skrevet av: Ørjan Woie
  • Lesetid: 5 minutter

De fleste som har en nettside har, eller burde ha, et forhold til SEO (søkemotoroptimalisering) og en viss forståelse for hvor viktig Google er for å synes der kundene er. Vi får mange spørsmål om dette og mange ønsker å være komme høyt på søkeresultatene i Google.

Denne artikkelen gir tre konkrete tips man kan gjøre for å få grunnleggende synlighet på Google. Det finnes ikke noen quickfix for å bli supersynlig umidelbart etter at en nettside er lansert, dette krever tid og målrettet jobbing med innholdet.

Tørre tall illustrerer hvorfor det er så viktig å komme høyt (ranke) på Googlesøk

  • 33% av alle som googler velger det første (øverste) resultatet som kommer opp, 17% velger også andreplassen. Det betyr at halvparten velger en av de to første resultatene
  • 90% av alle som googler går ikke videre til side to i søkeresultatet

Men kan man egentlig påvirke søkeresultatet til Google?

Både ja og nei. Algoritmen er hemmelig og man tror at det er ca. 200 kriterier som blir lagt til grunn for hva som dukker opp først i søkeresultatene. Det vi vet helt sikkert er Google sitt hovedmål: å organisere all verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig, og da helst på ett klikk – intet mindre. Det vil si at Google etterstreber å gi sine brukere det absolutt beste resultatet på kortest mulig tid.

Finn ut hva kundene faktisk er ute etter?

Når man har redaktøransvaret for en nettside burde man gjøre samme øvelse for å finne ut hva kundene faktisk er ute etter.

Hovedutfordringene pleier å være todelt:

  1. Man er alt for opptatt av å tilfredsstille Google slik at man glemmer av å snakke til de som skal finne nettsiden, ergo kundene.
  2. Innholdet er ofte det siste som blir lagt inn og dermed får man ikke etablert gode rutiner for å tenke SEO fra starten

Jobben med SEO må begynne samtidig som man lager mål for nettsiden, og definerer målgruppen. Aller helst bør det utvikles en digital strategi som sier noe om stil og tone på forskjellige digitale plattformer. Burde det være forskjell på det man legger ut på nettsiden og Facebook?

Når nettsiden er lansert så må man også jobbe med innhold og SEO kontinuerlig for å signalisere til Google at innholdet fortsatt er relevant for de som søker etter dine produkter eller tjenester.

Tre gunnleggende punkter for å ha større sjans å “komme øverst i Google”

  1. Sidestruktur og design:  
    Nettsiden bør ha en god struktur, godt gjennomtenkt brukerdesign og god intuitiv navigasjon. Google vet om dine brukere raskt finner frem eller må bruke unødvendig tid på nettsiden. Webdesign er langt mer enn bare “pynt”, en god designer vet at en “sexy” nettside ikke nødvendigvis er brukervennlig. Content is king og designet bør fremheve dette, ikke være i veien for at dine kunder finner den informasjonen man er ute etter eller får kjøpt produket du selger.
  2. Teknisk kvalitet og riktig struktur på kode:
    Selv om du ikke ser det, så har det tekniske stor betydning for grunnleggende SEO. Det handler blant annet om lastetid – ingen liker ikke å vente. Det handler om ren og ryddig kode som hjelper Google å skjønne hva nettsiden handler om. Det handler om at nettsiden fungerer optimalt på smarttelefoner – ettersom vi bruker mobilen til større og større oppgaver så blir det bare viktigere for dine kunder – og dermed også for Google. WordPress har kanskje det aller beste utgangspunktet for teknisk SEO.
  3. Godt og nyttig innhold:
    Kanskje det viktigste av alt. Innholdet skal være nyttig og relevant for dine brukere. Er det relevant og nyttig for din kunde er det også relevant og nyttig for Google. Vi ser ofte at mange nettsider har veldig lite innhold. Det er sjelden nok med et par linjer på hver side, prøv å tenke hva kundeservice får spørsmål om – eller hvilke e-poster dukker opp med samme spørsmål gang på gang. Helst bør det være minst 300 ord i en artikkel. Prøv å skrive til ditt publikum og ikke til deg selv. Bruk et enkelt og lettfattelig språk, unngå “stammespråk” og egenord. Hold innholdet oppdatert og bruk gjerne både interne og eksterne linker for å underbygge innholdet. Tenk gjennom hva dine kunder ønsker og hva de søker etter på nett.

Oppsummert

SEO er grunnmuren i innhold på internett og det krever kontinuerlig arbeid fra den som er ansvarlig for innhold på en nettside. Gjennom å fokusere på disse tre grunnleggende områdene kommer du langt.

  1. Sidestruktur
  2. Teknisk kvalitet
  3. Godt og relevant innhold

Lykke til!

Vil du vite mer om hvordan google søk fungerer? Les mer her: https://www.google.com/search/howsearchworks/