• Publisert:
  • Skrevet av: Emma Johansson
  • Lesetid: 6 minutter

Enten nettsiden skal få en makeover eller du starter helt fra scratch, så er innholdet på nettsiden det viktigste du har.

Ikke bare er godt innhold nødvendig for bli funnet i søkemotorer som Google, men også for at din besøkende skal finne det hen trenger for å bli kunde. Dersom nettsiden oppleves som rotete eller vanskelig å finne frem på, skal det ikke mange sekunder til før man forlater til fordel for en konkurrent.

1.  Finn ut hvorfor folk besøker nettsiden

Når en besøkende kommer inn på et nettsted for første gang har de fire spørsmål:

  1. Er jeg på riktig sted?
  2. Vil jeg finne det jeg søker her?
  3. Finnes noe bedre (hvis dette ikke var det jeg letet etter)
  4. Hva gjør jeg nå?

Gjennom å sette deg inn i målgruppens sko og fjerne både “salgshatten” og “organisasjonshatten” bør du finne 4-5 oppgaver/spørsmål nettsiden skal svare på. Jo mer du vet om din målgruppe desto enklere er det å  formulere budskapet slik at det treffer.

Sannsynligvis så har dine besøkende ikke så kompliserte behov som du kanskje tror, men du bør bruke fakta ikke synsing for å finne ut av det. Analyser statistikk, utfør brukerundersøkelser, ta en prat med utvalgte kunder eller de som sitter i direkte kontakt med kunder (resepsjon, kundesenter, support), eller omså spør tilfeldige folk på gaten/ i sosiale medier. 

Nettsidestatistikk

Har du tilgang på nettsidestatistikk som kan si noe om hvilke sider som faktisk blir besøkt vil dette være gull verd. Sjekk samtidig hvilke søkeord folk bruker for å finne nettsiden, da er du bedre rustet når du skal begynne å skrive om selve innholdet (for du bør se over teksten både en og to ganger, selv om du allerede har en nettside).

Typiske oppgaver

  • finne riktig kontaktperson
  • finne adresse/kontorsted
  • finne prisopplysninger
  • lese en artikkel
  • gjøre en avtale
  • finne informasjon om et produkt eller en tjeneste

Husk veier videre

Disse oppgavene bør også ha tydelige veier videre for den som besøker nettsiden, også kalt Call to actions. 

For eksempel dersom målet er å ta kontakt med bedriften: vis godt synlige knapper og/eller lenker med aktivt språk som oppfordrer folk til å ta kontakt. Denne kan gå til et kontaktskjema, oversikt over ansatte eller e-post.

Hver side på ditt nettsted bør gjøre minimum to ting:

  1. Svare på spørsmålet/løse oppgaven
  2. Gi alternative veier videre

Sistnevnte krever også litt timing; prøv å tenke igjennom når man vil være åpen for å gjøre videre når man har funnet svaret på sitt spørsmål. 

2. Fjern irrelevant og gammelt innhold

Dette er noe som veldig mange sliter med, vi er generelt dårlige på å kvitte oss med ting, og det gjelder også innhold på nett. Husk at unødvendig informasjon tar opp masse plass, og utdatert innhold som dukker opp i søkeresultater kan i verste fall føre til feilinformasjon eller fokus på “gammelt nytt”. 

Følg med på statistikken

Dersom du har statistikk på siden, så sjekk hvilke sider som faktisk blir besøkt. Trenger du virkelig det som ligger på 231. plass? Antakelig ikke.

Den beste måten å unngå et overfylt nettsted er likevel å tenke seg om to ganger før man legger noe inn.

Dårlig vedlikeholdt innhold blir støy og fjerner dyrebar oppmerksomhet fra det du faktisk ønsker å informere om. Vær streng og du vil spare deg for mye arbeid på sikt.

3. Hold hovedmenyen (og sidestrukturen) kort og konsis

For at det skal være enklere å skjønne og scanne hovedmenyen, så bør den bestå av enkle og få ord, som er lett å skille fra hverandre. Hovedmenyen skal være grunnmuren som holder nettsiden samlet.

På større skjermer er menyen utrolig viktig for navigasjonen. Mennesket er av natur lat, og på internett er vi enda latere. Ett klikk i på en synlig lenke er mye enklere enn å klikke seg inn i et søkefelt, skrive noe (det riktige), klikke på søk-knappen eller enter på tastaturet, for så til slutt måtte scanne og klikke på en lenke i et søkeresultat.

Dersom det er umulig å få plass til alt i hovedmenyen så er det kanskje på tide å revurdere strukturen på siden. Er dett flerre punkter med samme tematikk, som kan slås sammen? Kan man bruke gode transportsider til å navigere seg videre til undersidene? Kan man legge noe som et eget element på forsiden? Det krever mindre energi å scrolle enn å klikke, så vi er tilbøyelig til å legge merke til (og klikke på) fremhevede blokker og elementer plassert på forsiden.

4. Lag et sidekart

Lag alltid et sidekart for å få en rask oversikt på hvilke sider som finnes, og hvordan de henger sammen, før du begynner å jobbe med innholdet. Dette hjelper deg å fokusere på hva som er viktig å ha med. Hver eneste side bør ha et anker i hovedmenyen for å få en god brødsmulesti.

En brødsmulesti er svært hjelpsom på nettsider med dyp struktur (mer enn to nivåer). Prøv å tenke at alt innhold gjerne skal være innenfor tre klikk på nettsiden. Veldig mange nivåer eller komplisert struktur bidrar til forvirrede brukere, og det blir gjerne kronglete for deg å vedlikeholde.

Sidekartet vil også fungere som et manus på det innholdet som du skal ha på plass før nettsiden skal lanseres.

5. Ta en realitetssjekk

Ofte har man høyere ambisjon for innholdet, enn man klarer av å gjennomføre. Resultatet er en nettside med for lite, eller for mye, innhold av dårlig kvalitet. Det optimale er å ha dedikerte personer med redaktøransvar for nettsidens innhold.

Er det veldig viktig å fokusere på nyheter på nettsiden? Dersom disse oppdateres to ganger i året så er det kaanskje ikke så viktig. Vær realistisk og lag deg heller en ønskeliste/plan over ting du ønsker lykkes med på nettsiden på sikt.

Det er bedre med lite innhold av god kvalitet, enn store mengder svada.

Dersom det ikke finnes produktbeskrivelser av alle dine 3500 produkter, så trenger du kanskje heller ikke lage en produktdatabase på nettsiden. Dersom det er nødvendig å ha en god oversikt, så skal du ta deg tid til å lage gode beskrivelser og finne gode bilder, av hvert eneste produkt.

Oppsummering

Å lage innhold for nett er ikke så enkelt som man skulle tro, det er ikke “bare å legge ut noe tekst”. Tenk selv hvor raskt du danner deg en mening om noen virker seriøs i dine øyne, eller er verd tiden/pengene dine. Du kan jo anta at dine potensielle kunder har de samme fordommene.

Bruk tid på å tenke igjennom hva du faktisk vil si, og kutt ut det som er unødvendig.

Bruk ikke organisasjonskartet ditt som navigasjon på nettsiden. Bruk heller ikke stammespråk for å beskrive dine produkter eller tjenester. Du risikerer at kunden din ikke skjønner deg helt, eller at språket skaper avstand og kunden føler seg dum. Det blir det sjelden god butikk av.

Har du spørsmål til artikkelen?