• Publisert:
  • Skrevet av: Linn Hustad
  • Lesetid: 3 minutter

Bildene du velger speiler personligheten til virksomheten din. De vil gi de som besøker nettsiden en umiddelbar tanke om hvem du er, og være med på å bestemme hva slags kunder du tiltrekker deg. 

Bildebanker (stock bilder) eller “gratisbilder”

Det er veldig lettvint å bruke denne typen bilder for å illustrere artikler, nyheter eller mer generelt innhold på nettsiden din. Det gjør vi også. Men velger du hovedsaklig kun bilder fra en bildebank, risikerer du å presentere en nettside med lite personlighet.

Bildene kan være både vakre og ha god kvalitet, men for en potensiell kunde som vil bli kjent med nettopp deg, vil stock-bilder kunne fremstå intetsigende.

Tenk gjennom hva slags bilder du trenger, og hvordan de skal se ut. Det er lett å finne vakre bilder via nettet, en annen sak er å finne de riktige bildene. Husk også på at bilder du finner på nettet sannsynligvis er i bruk på veldig mange andre nettsider allerede.

Pass på opphavsretten

Hvis du velger å bruke bilder fra nettet, må du passe på å sjekke opphavsrettighetene. Noen bilder kan brukes fritt, og andre krever at du krediterer en fotograf eller nettsiden bildet er er hentet fra. Og nei – du kan dessverre ikke fritt bruke bilder du “finner” i søkeresultatet på Google.

Dersom du bruker bilder du ikke har rettighetene til, risikerer du at eieren sender deg et uforholdsmessig høyt krav om godtgjørelse.

Egne bilder

Bruker du egne bilder vil motiv og budskap være ekte. Men husk å ha et bevisst forhold til hva du fotograferer og hvordan.

En god historie forsterkes av gode bilder, og gjennom bildene på din nettside fortelles historien om din virksomhet. Viser du fram et helt uinteressant motiv eller dårlig kvalitet, da fortelles antagelig en negativ historie.

Når du skal ta, eller få tatt, egne bilder er det lurt å planlegge:

  • Valg av budskap
    Hva ønsker du å formidle med bildet? Og hvordan lykkes med det?
  • Valg av motiv
    Hva er viktig i bildet, og hva skal ikke være med? Inne eller ute? Mennesker eller ikke?
  • Valg av kamera
    Bruk et nyere kamera med stor oppløsning som gir god kvalitet.
  • Valg av format
    Trenger du et bredt eller høyt bilde? Skal det vises i fullskjerm eller mye mindre? Hvor skal det publiseres?
  • Valg av stil
    Bildebehandling må til. Pass på at de ferdige bildene kler din grafiske profil og bidrar til helheten.

Bildene som skal være med å bygge din merkevare er det smart å bruke tid på

Har du ikke gode bilder du kan bruke, er det like greit å unngå bildebruk. Kanskje har du ordets makt, og får budskapet vel så godt fram med engasjerende tekster? Eller så kan du avtale tid med en fotograf.

Mangler du kunnskap eller evner, kan det være en fornuftig og lønnsom investering å benytte en fotograf.

Vår fotograf kommer til din bedrift og tar profesjonelle bilder. Vi kan levere bilder av dine produkter, ansatte, interiør og fasade, eller mer abstrakte konsepter som tjenester og miljø/kultur. Vi er opptatt av at du skal få akkurat de bildene du trenger til din nye nettside.

Ta kontakt med: