• Publisert:
  • Skrevet av: Linn Hustad
  • Lesetid: 6 minutter
Linn Hustad og Emma Johansson feirer 20 år med Gnist

2022 markerer 20 år siden Gnist kom til verden, skapt av tre optimistiske medstudiner ved Webmasterstudiet i Tromsø. Nettsider var nytt og spennende, men i Nord-Norge var det få relevante stillinger å søke på. IT-bobla sprakk akkurat i det vi var klare for arbeidslivet, og vi så oss nødt til å lage vår egen arbeidsplass. 

Vi var unge kvinner i en mannsdominert bransje, og det fikk mer medieoppmerksomhet enn vårt brennende ønske om å designe og programmere gode nettsider. Jentetrioen ble etterhvert en duo, og Gnist har siden utviklet seg til en solid bedrift og et stjernelag av fagfolk med kalde hoder og varme hjerter. 

Bransjen har endret seg utallige ganger, mange byrå og trender har kommet og gått, men Gnist skinner i dag sterkere enn noen gang – og til sommeren åpner vi kontor også i Harstad.

Her oppsummerer vi lærdom vi mener har hjulpet oss å holde koken i (de første) 20 årene med Gnist. 

1. Ungdommen er ikke bortkastet på de unge

Tør å gå i gang selv om du er ung, uerfaren eller ikke har formell utdanning. Veien blir til mens du går, og alle er vi nybegynnere når vi gjør noe for første gang. Du blir tidsnok selvbegrensende og mindre risikovillig, så det er lurt å gjøre unna oppstartfasens intensitet mens du er naiv, uavhengig og fleksibel. 

Det er uproblematisk å jobbe ekstra for en bra kunde eller et referanseprosjekt  i starten, men bli ikke skuffet når ikke alle timene dine er fakturerbare. Vit hvor mye du må ha for å dekke utgifter, så vet du også hvor stort spillerom du har på ikke-fakturerbar tid.

Vårt beste råd: Ikke ta noe for gitt – assumption is the mother of all fuckups. Spør og få svar. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

2. Gi slipp og voks

Ikke vær så hard mot deg selv når noe ikke er perfekt, “impostor syndrome” rammer alle før eller siden. Selv om du tenker “alle andre” har mer karisma eller kunnskap, så er du likevel helt unik i det du har å tilby.

Be om hjelp. Spesielt når du kommer dit hvor du mener det er best å gjøre ALT selv, og innbiller deg at ingen andre kan gjøre jobben som deg. Følg med på hva (og hvem) som gir deg energi, og hva som tapper deg. To av våre viktigste avgjørelser har vært å sette regnskapet bort til et regnskapsbyrå, og å akseptere at vi trengte en daglig leder når det administrative ble for tidkrevende.

Vårt beste råd: Du må gi slipp på kontrollbehovet og innse når bedriften trenger å vokse – you can do anything, but not everything.

3. Finn folk som du fungerer bra med

Ha minst én sparringspartner du kan lufte hodet med, aller helst en medeier eller flere. Å ha tilgang på andre perspektiver gjør det meste overkommelig.

Personlighet og kjemi trumfer CV. For kunnskap fornyes og folk utvikler seg, men det er vanskelig å endre personlighet. Vit også at empati og fleksibilitet vil skape lojale kollegaer og kunder. 

Vårt beste råd: Du kan stole på magefølelsen, sunn fornuft og gode folk.

4. K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid)

Vær ærlig og ekte. Alltid. 

Ikke prøv å levere “alt” eller si ja til alt. Du må finne din spesialitet og skille deg ut i mengden. Ingen er vel god på alt, men alle er god på noe. Finn det som gir deg mestring og glede, sannsynligvis må du også prøve og feile litt. Innse også når ting er “godt nok”. Du konkurrerer mest med deg selv, og din indre kritiker er strengere enn alle andre.

Når tiden er moden for større oppgaver/kunder/prosjekter så har små steg fungert for oss. Større utfordringer bryter du ned til små oppgaver. Finn ut hva du kan levere, og hva du eventuelt må hente hjelp til utenfra. En ting om gangen, multitasking er en myte og gjør deg distrahert.

Vårt beste råd: Ikke kompliser. Legg lista så lavt at du bare kan subbe over den.

5. Vær praktisk og pålitelig

At du må bruke penger for å tjene penger er en sannhet med modifikasjon. Vi har vært, og er fortsatt, svært forsiktig med pengene våre, fordi vi vet at lav likviditet tar livet av mange bedrifter. 

Vær nøye med avtaler og kontrakter. Skriv ryddige møtereferater, og spesifiser omfang på oppgaver. Alltid. Så ser alle hva som ble avtalt og du slipper overraskelser. Dersom du gjør du noe galt – rydd opp og si unnskyld. Forvent det samme fra kunder og kollegaer. 

Be kundene dine kommunisere mest mulig skriftlig. Det stjeler minst tid i det lange løp. Gjør unntak for avklaringer som haster, de får du unna med en kjapp samtale.

Vårt beste råd: Det er ikke noe problem å ha store ambisjoner, bare pass på at de har rotfeste i virkeligheten.

6. La veien være målet

Hovedmålet for oss har ikke vært å bli rik eller berømt – men å ha en meningsfylt jobb som løser problemer av betydning. Å skape overskudd er absolutt ikke å forakte, men la det være en velfortjent konsekvens.

Vi kan love deg at ingenting vil gå av seg selv, så du må vite at du er typen som holder ut, som griper muligheter du får, som håndterer utfordringer og viser initiativ. For gjør du ingenting, så skjer det ingenting.

Skap utvikling. Eller som et minimum må du henge med i utviklingen og erkjenne at du hele tiden må forbedre det du skal tjene penger på. Produktet er aldri ferdig, for da er det ferdig.

Sørg for å alltid levere godt og solid håndverk. Opplevelsen av kvalitet vil skape lojale ambassadør som framsnakker deg og din bedrift. Slike ambassadører vil gi deg mange nye leads og oppdrag.

Vårt beste råd: Form din egen historie, suksess må ikke komme over natten. Jobb kontinuerlig med å skape en stadig mer givende arbeidsplass, akkurat slik du vil ha den. Lykke til!